2016. feb 28.

Zorba, a görög

írta: francisgourmet
Zorba, a görög

 anthony-quinn-dancing-zorba-2-e1327334146855.jpg

Görög – brit filmdráma, 1964 – 142 perc, r.: Mihalisz Kakojannisz; fsz.: Anthony Quinn, Alan Bates, Irene Papas

„Táncolni kell, Uram, a zene majd csak megjön valahonnan” – mondja Zorba, a görög Nikosz Kazantszakisz világhírű regényében, amit magam ugyan nem olvastam, ez az egy, szállóigévé nemesült sora mégis mélyen megérintett, és sokszor eszembe jut. A film elé is ennek a mondatnak a fényével ültem le, ezért is bizonytalanodtam el kicsit a végére, mert némiképp mást kaptam, mint amit vártam. A kimért angol fiatalembernek a görög létfelfogással, az azt megtestesítő Zorba személyével, Kréta szigetével, népével és a hagyományokkal kialakuló, szépen fejlődő kapcsolata egy ponton megbicsaklik, és innentől a film végéig, illetve azzal együtt is már csak kérdések maradnak bennem: mit tettem volna a fiatalember helyében? valójában követendő példa-e ez az életszemlélet? kell-e keresnem nagyívű mondanivalót, vagy csupán egy történetet kaptam?

0- 1- 2- 3- 4- 5: Irene Papas lenyűgöző szépsége és Anthony Quinn elképesztő játéka mellett azonban – nem is játszik, ő maga Zorba! – nem lehet szó nélkül elmenni.

 

Kép forrása: tuvez.com

Szólj hozzá

brit görög 1964 filmdráma Anthony Quinn Irene Papas